Groeneweg naar de middellandse zee

Lengte: 1408 km, datum gepubliceerd: 10-01-2007Download deze route
De Groeneweg naar de middellandse zee bestaat uit de volgende etappes.
  1. Geldrop -Oost-Maarland -111km
  14. Chabeuil- Valreas - 89km
  15. Valreas-Graveson - 94km
  16. Graveson- St marie de la Mer - 88 km
In de zomer van 2006 zijn we naar de middellandse zee gefietst. Van Geldrop naar Oost-Maarland zijn we via de LF7 gereden, daarna hebben we het boekje "De Groene weg naar de Middellandse zee" gebruikt.
We overnachten op campings die aan of dicht bij de route lagen. De fietsen waar wij op fietsen zijn Koga´s. De GPS is een Garmin 60CSx.

Groeneweg naar de middellandse zee
Af en toe hebben we de tocht iets anders gefietst dan in het boekje staat aangegeven. Op kaart 2 zijn we bij km. 15 rechtdoor gefietst, het dorp Gravenvoeren links laten liggen, je komt vervolgens achter het klimmetje uit.

In het plaatje Landonvillers, kaartnummer 17 moesten we het zandpad voor het dorp nemen omdat de asfaltweg naar Courcelles Chaussy opnieuw werd geasfalteerd.

Op 9 juni vertrekken wij voor onze grote tocht naar de middellandse zee . Een hitte golf breekt op het zelfde moment los dus over het weer hebben wij niet te klagen. De hellingen in de Ardennen zijn ondanks de hitte goed te nemen, we fietsen vaak in de schaduw van de hoge bomen, en de steilste hellingen lagen zo als het ons goed uitkwam in de ochtend uurtjes. Omdat het voor ons de eerste keer is dat we door de Hoge Ardennen fietsen hebben we de afstanden binnen de perken gehouden.

Luxemburg is een prettig land om door heen te fietsen . De wegen zijn er prima onderhouden, en er zijn veel picknick plaatsen langs de route.We fietsen dwars door de stad Luxemburg, een oude mooie stad die echt een bezichtiging waard is. Langs de Alzette gaat de tocht verder, vlak en rustig. Na Altzingen krijgen we nog een paar kleine, mooie dorpjes, en dan fiets je over een klein weggetje Frankrijk binnen. Frankrijk is heuvelig, maar goed te fietsen.

We zagen ze al in de verte de vier koeltorens van Catterom, daar moeten we langs, over de Moezel en dan het nieuwe fietspad na het kanaal naar BassHam. Op tijd afslaan, naar de camping in Volstroff, want deze ligt een paar kilometer van de route af.
Prachtige velden met klaprozen, korenbloemen en kamille, komen we langs. Het graan staat er golvend bij. De heuvels zijn niet hoog maar veel, dus vermoeiend. In Chateau Salin is de camping in bezit genomen door zigeuners, geen echte aan rader dus om daar te gaan kamperen

Groeneweg naar de middellandse zee De volgende dag zitten we om half acht op de fiets. De weg Chateau Salin uit is erg druk, daarna rijden weer over rustige wegen die ons richting Lunville leiden. Er komen ons vandaag meerdere malen fietsers tegemoet. In de schaduw is het vandaag 26 graden Celsius.
We lunchen vandaag vlak voor Einvaux waar een voetbalveld is met een kraantje om even ons gezicht en handen af te doen. Het is vandaag drukkend warm. Na een heerlijke pauze klimmen we verder naar St. Germain. Daarna een prachtige afdaling door het bos naar Charmes. De camping ligt op een eiland in de Moezel. De eigenaresse van de camping is een Vlaamse.

Het landschap is elke dag weer anders. Elke streek heeft zijn eigen kenmerken. Vandaag komen we vossen en een hop tegen, de heuvels zijn minder steil. We fietsen door een prachtig stukje bos, waar we een mooie klim krijgen. Dalend naar beneden komen we twee racefietsers tegen, zij op de terugweg wij heen. Het is fijn om fietsers tegen te komen. Bij een picknick plaats, met een overvoed aan tafels lunchen we. S Middags komen we de eerste dode slang op het wegdek tegen, er zullen er nog vele volgen. Druivenvelden trekken aan ons gezichtsveld voorbij. En zonnebloemen staan te pronken in de zon. In Port sur Saone ligt de camping bij een klein haventje.

De volgende dag is het erg warm, en drukkend. We fietsen achter de buien aan. Het is goed om vroeg op de fiets te zitten. Rond twaalf uur komen we in Marney aan. Einde eerste boekje.
In de schaduw, in het dorp hangt een thermometer, 38 graden !!! Hoe heet is het dan wel niet op een klim, in de zon? We trappen door tot Arc-et-Senans, waar nog een fietser staat die de zelfde richting op fietst.

We rijden de volgende dag door wijnvelden, het landschap is erg vlak. Na 40- kilometer krijgen we een klim van 4 km. We komen op een plateau, waar het rustig fietsen is, en koeler dan in het dal. Tijdens de klim een keer gestopt, want je had een mooi uitzicht van waar we vandaan kwamen.Er lopen hier koeien met bellen rond, en weilanden zijn afgezet met stapel muurtjes. Weilanden met wilde bloemen, een prachtig gezicht In Pont de Poitte zoeken we de camping op i.v.m. de boodschappen moeten we hier wel stoppen.

Het heeft tegen de ochtend geregend dus we zitten pas om half negen op de fiets. We krijgen een prachtige klim, waarbij mij een vos op de weg aanstaart, en daarna op zijn gemak tussen het struikgewas weer verdwijnt. Boven de rivier de Ain fietsen we nu, we komen weinig verkeer tegen, en we dalen langzaam af naar de rivier. Een dubbele boogbrug passeren we, en meerdere fietsers fietsen richting het noorden. In Pray ligt de camping aan de route, rustig en goedkoop.

De volgende ochtend is het druk op de weg. Na negen uur is iedereen weer op zijn werk en de schoolbussen weer bij de scholen dan hebben wij weer de weg voor ons .We passeren de Rhone in Loyettes. Het verkeer word op de brug stil gelegd, er komt een konvooi aan, ik mag voorop en daarachter de vrachtwagens met grote cilindervormige delen. De hellingen zijn steiler, we zitten nu in de Drome, maar het gaat gestaag omhoog. Omdat de zon niet schijnt fietsen we door naar Faraman des Eydoches.

We fietsen door het Rhone dal, en krijgen daarna wat pittige klimmetjes .Na Aouste gaan we een pas tegemoet tijdens de klim worden vergezeld door vlinders die dartelend met ons mee vliegen.Hoge rots wanden fietsen we langs, en we passeren een smalle doorgang, tussen twee bergen. De afdaling is net zo indrukwekkend, hoog vliegen de roofvogels, de natuur is hier nog ongerept. Na de middag nog een klim, dan komen in de Provence, lavendel velden en olijfbomen. Een mooie kleurschakering, met het geel van de brem die hier nog bloeit. Vlak voor Valreas ligt de camping.

Met de wind in de rug gaat het de volgende dag erg snel. We fietsen door kleine dorpjes die er gezellig uitzien. Velden met sla, meloenen en artisjokken, bomen met abrikozen, perziken het is om te watertanden. Dwars door Avignon fietsen we, op weg naar Graveson.

Mailane is het eerste dorpje waar we door heen fietsen. Hier heeft van Gogh geschilderd onder de hoge platanen van het dorp. Na Arles begint de Camarque. Grote boerderijen, die hier mas genoemd worden passeren we, soms met lange oprijlanen met cipressen erlangs. Wilde paarden, bizons, en velden met rijst gaan langs onze ogen voorbij. Er zijn hier weinig bomen om even in de schaduw te rusten, maar de natuur is erg mooi. De laatste 6 kilometers gaan langs het meer L’Imperial, waar flamingo staan te foerageren. Ibissen, zilverreigers, en een bever zien we in het water, dan komt het bord van het dorp Saint Marie de la Mer in zicht, einde van een schitterende fietstocht.

Deze track is geplaatst zoals die is ingezonden, en is niet gecontroleerd door GPStracks.